In mijn praktijk werk ik met mensen van uiteenlopende leeftijd, achtergronden en beroepen. Ook de redenen waarom mensen bij mij op les komen is zeer verschillend.
Samen met deze mensen werk ik binnen hun mogelijkheden aan hun wensen.
Een gedeelte van de mensen komen omdat ze klachten hebben of ondersteuning zoeken in een herstel of revalidatieproces. Rug, schouder en nekklachten, gewrichts- en spierklachten, hoofdpijn, mobiliteitsproblemen, chronische aandoeningen als reuma en artritis, ademhalingsklachten, RSI, hypoghondrie, ademhalingsmoeilijkheden. Met deze lijst zou ik eindeloos door kunnen gaan.
Andere mensen komen om meer ruimte en helderheid in hun functioneren te verkrijgen. Bijvoorbeeld musici die tegen barrières of tegen een musical plafond aan lopen, ondernemers die hun werknemers beter willen aansturen, leraren die meer overzicht willen behouden over hun klas, of mensen die in de zorg werken die oorspronkelijker met hun patiënten willen omgaan.
We gaan gelijk de eerste les aan het werk. Kort vraag ik mensen om een toelichting waarom ze komen en waar ze aan willen werken. En of er eventueel andere dingen zijn die goed voor mij zijn om te weten, zoals bijvoorbeeld medische beperkingen of een therapie of behandeling elders. Dit hoeft niet gelijk volledig te zijn. Belangrijke informatie kan ook later nog relevant worden en besproken worden.
Tijdens de eerste les heb ik vaak al een eerste indruk waar het belangrijk is om met iemand aan te werken. Als het constructief is om iemand daar een beeld van te geven doe ik dat. Al in de eerste les ervaren mensen wat dit werk hun kan opleveren, hoewel ze vaak geen idee hebben hoe die ruimte en gemak in hun functioneren tijdens de les tot stand komt. Dat kan een beetje verwarrend zijn, maar in een serie van 5 lessen kunnen mensen al veel meer volgen wat er gebeurd. Vanaf het begin af aan zijn de lessen erop gericht om mensen gereedschappen te geven om zelf deze veranderingen te laten behouden en later ook zelf te kunnen verdiepen. Doorgaand in een serie van lessen evalueren we hoe het gaat om de lessen telkens te optimaliseren.